fotokalender

Direktlänk till inlägg 18 mars 2011

Hemsida som testar Fotokalender

Av Martin Martinsson - 18 mars 2011 10:17

Blev glad när jag hittade denna sajt om fotokalender eftersom det är den enda som jag hittat som faktiskt kommer utföra ett test av svenska fotokalendrar inför julklapps och presentsäsongen 2011. Själv valde jag Önskefotos lyxkalender i år och det är sannolikt ett val jag kommer göra igen, men det ska bli spännande att se vad detta test i oktober ger för utslag. Sen vet jag inte riktigt hur man går tillväga när man "testar" fotokalendrar - det smartaste vore väl att man skickar in samma bilder och liksom får ut ungefär samma slags kalender från de olika butikerna på nätet.

Fotokalender från Postfoto

Det ska också nämnas att jag hört en hel del gott om fotokalender från postfoto.se, och då framförallt om kvaliteten. När jag tittar på Postfotos sida för kalendrar, så ser jag att man trycker sina fotokalendrar på riktigt fotopapper, vilket är rena mumman för kvaliteten. Det är vidare ett produktionssätt som kostar mer och tar mer tid i anspråk än när man trycker fotokalender digitalt, men om du är en riktig kvalitetsnörd och vill ha en fotokalender av yppersta snitt, är tryck på fotopapper alltid att föredra. Därmed inte sagt att printkvaliteten blir "dåligt" på digitala tryckpressar, jag har de senaste 5-6 åren köpt mina fotoalmanackor med digitalt tryck och jag har alltid varit nöjd. Sen skiljer det sig en hel del mellan hur olika företag trycker sina kalendrar digitalt - och här kan det vara riktigt stor skillnad i kvalitet och känsla.


En annan sak som man aldrig ska glömma bort är att det först och främst är dina egna bilder som sätter förutsättning för hur kvaliteten på dina fotoprodukter kommer att bli. Har du dåliga bilder, så spelar det ingen roll om dessa tryck på världens finaste fotopapper  - skit in, skit ut, som man brukar säga :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:51

Ganska ofta så funderar jag på vad det är som gör en fotokalender till en sån perfekt present. Varför den är så populär, och varför det finns massor av företag därute som känner bra med pengar på att kränga fotokalendrar varje år, allra helst till ju...

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:42

En del tycker att det är väldigt viktigt med layout och design när det gäller att välja fotoprodukter och dylika presenter, men jag tycker att det viktigaste för en fotokalender, det är att bilderna blir bra, att de återger originalen på ett bra sätt...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 21:01

Önskefoto, Extrafilm eller Clickit, någon av dessa 3 ska jag beställa min fotokalender, eller snarare min 20 stycken fotokalendrar, ifrån. Jag vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har faktiskt tidigare beställt från alla 3. Det som talar för Extraf...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:47


    1. Gör din fotokalender i sista sekund.  Ska du, som så många, ge bort din fotokalender (eller dina fotokalendrar) i julklapp så kan du göra det riktigt jobbigt för dig själv genom att vänta tills sista sekund innan du sätter dig ner framf...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:34


   1. Gör en fotokalender med bilder du älskar  Att tycka om bilderna i din fotokalender är grunden för att det ska bli bra. Och det finns så mycket att älska. Det vanligaste tipset är såklart att du använder bilder utifrån något intresse eller ho...

Skapa flashcards