fotokalender

Direktlänk till inlägg 5 september 2010

En fotokalender är genialt enkel

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:51

Ganska ofta så funderar jag på vad det är som gör en fotokalender till en sån perfekt present. Varför den är så populär, och varför det finns massor av företag därute som känner bra med pengar på att kränga fotokalendrar varje år, allra helst till jul; säkerligen är fotokalendern en av Sveriges vanligaste julklappar. Det jag oftast kommer fram till är ett dess genialitet ligger i enkelheten samtidigt som den skapar ett så oerhört stort emotionellt värde hos den som får en fotokalender i present. 


Med enkelhet så menar jag framförallt att den är enkel att skapa. Den enda man behöver är minst tolv unika bilder och ett par minuter framför datorn. Och pang bom så har man skapat en unik, personlig present för lite drygt en hundralapp. Dessutom en present som kommer vara helt året, och som mottagaren säkerligen kommer att spara och i framtiden använda som ett slags fotoalbum. Därtill har den även ett praktiskt värde, då man kan följa årets dagar, kolla namnsdagar, skriva in viktiga händelser i kalender och så vidare. Och allt det är också roligt att spara i efterhand. Det är ju inte speciellt kul att spara en filofax, men en fotokalender innehåller ju bilder och foton som ackompanjerar texterna och gör fotokalendern till en samlare av minnen - både i dåtid och i nutid, när kalendern hänger på väggen. 


En fotokalender är genial. Och enkel. Enkelt genial så att säga. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Martinsson - 18 mars 2011 10:17

Blev glad när jag hittade denna sajt om fotokalender eftersom det är den enda som jag hittat som faktiskt kommer utföra ett test av svenska fotokalendrar inför julklapps och presentsäsongen 2011. Själv valde jag Önskefotos lyxkalender i år och det är...

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:42

En del tycker att det är väldigt viktigt med layout och design när det gäller att välja fotoprodukter och dylika presenter, men jag tycker att det viktigaste för en fotokalender, det är att bilderna blir bra, att de återger originalen på ett bra sätt...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 21:01

Önskefoto, Extrafilm eller Clickit, någon av dessa 3 ska jag beställa min fotokalender, eller snarare min 20 stycken fotokalendrar, ifrån. Jag vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har faktiskt tidigare beställt från alla 3. Det som talar för Extraf...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:47


    1. Gör din fotokalender i sista sekund.  Ska du, som så många, ge bort din fotokalender (eller dina fotokalendrar) i julklapp så kan du göra det riktigt jobbigt för dig själv genom att vänta tills sista sekund innan du sätter dig ner framf...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:34


   1. Gör en fotokalender med bilder du älskar  Att tycka om bilderna i din fotokalender är grunden för att det ska bli bra. Och det finns så mycket att älska. Det vanligaste tipset är såklart att du använder bilder utifrån något intresse eller ho...

Skapa flashcards