fotokalender

Direktlänk till inlägg 5 september 2010

Fotokalender och design

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:42

En del tycker att det är väldigt viktigt med layout och design när det gäller att välja fotoprodukter och dylika presenter, men jag tycker att det viktigaste för en fotokalender, det är att bilderna blir bra, att de återger originalen på ett bra sätt i själva tryckkvaliteten. Om själv ramdesignen runt bilderna och fotona i min fotokalender sen är brun eller svart eller vit eller prickig, det bryr jag mig som sagt mindre om.

Fotokalender & Less is more

Less is more är min filosofi i det här fallet. Alltså i fallet med design kontra fotokalender. Och med det menar jag att en fotokalender gärna får vara helt vit och "naken" i designen. Den behöver inte vara röd med blå rallybilar eller supermodern med franska liljan i relief som kringgärdande symboler. Nix pix, ett vitt kalendarie, stilrent som det brukar heta, och sen stora, feta, fint tyckta personliga bilder - det är vad jag vill ha på min fotokalender. 

Enkelheten är genialiteten 

Dessutom kan jag tycka att det känns som ett slags overkill när man måste välja mellan femtielva olika färger och utföranden på en så enkelt produkt som fotokalender. Och märk väl: med enkel så menar jag definitivt inte detsamma som dåliga. Det är i enkelheten som hela genialiteten med fotokalendern ligger. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Martinsson - 18 mars 2011 10:17

Blev glad när jag hittade denna sajt om fotokalender eftersom det är den enda som jag hittat som faktiskt kommer utföra ett test av svenska fotokalendrar inför julklapps och presentsäsongen 2011. Själv valde jag Önskefotos lyxkalender i år och det är...

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:51

Ganska ofta så funderar jag på vad det är som gör en fotokalender till en sån perfekt present. Varför den är så populär, och varför det finns massor av företag därute som känner bra med pengar på att kränga fotokalendrar varje år, allra helst till ju...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 21:01

Önskefoto, Extrafilm eller Clickit, någon av dessa 3 ska jag beställa min fotokalender, eller snarare min 20 stycken fotokalendrar, ifrån. Jag vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har faktiskt tidigare beställt från alla 3. Det som talar för Extraf...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:47


    1. Gör din fotokalender i sista sekund.  Ska du, som så många, ge bort din fotokalender (eller dina fotokalendrar) i julklapp så kan du göra det riktigt jobbigt för dig själv genom att vänta tills sista sekund innan du sätter dig ner framf...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:34


   1. Gör en fotokalender med bilder du älskar  Att tycka om bilderna i din fotokalender är grunden för att det ska bli bra. Och det finns så mycket att älska. Det vanligaste tipset är såklart att du använder bilder utifrån något intresse eller ho...

Skapa flashcards