fotokalender

Direktlänk till inlägg 4 september 2010

3 snabbstips för en lyckad fotokalender

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:34

  

1. Gör en fotokalender med bilder du älskar 

Att tycka om bilderna i din fotokalender är grunden för att det ska bli bra. Och det finns så mycket att älska. Det vanligaste tipset är såklart att du använder bilder utifrån något intresse eller hobbie. Diggar du bilar så gör en fotokalender med bilder på bilar du älskar; gillar du tåg så kör på med det, är du kattmänniska så har du ett givet tema för din personliga almanacka. Absolut mest gängse är föräldrar som skapar fotokalendrar med bilder av sina barn. Det är klassikern och säkerligen en av de mest uppskattade presenterna till mor och farföräldrar som finns. 

2. Ladda upp bilder med kvalitet 

En fotokalender blir inte bättre än dina bilder. I alla fall inte kvaliteten. Skapa du den på nätet med dåliga, suddiga, pixliga foton så kommer trycket att bli precis likadant. Dina bilder sätter alltså nivån på grundkvaliteten. Sen är det där med kvalitet och vad man tycker är "bra bilder" i en fotokalender något väldigt subjektivt. Suddiga bilder kan vara underbara, bara det är bilder som man tycker om; då spelar färgskärpa och dylikt mindre roll. 

3. Se upp med olika storlekar på fotokalender 

Det finns väldigt många olika storlekar och varianter att välja mellan vad gäller fotokalendrar på nätet. Och ibland går det inte att se hur stor en fotokalender är bara med hjälp av reklambilderna på nätet. Var därför noga med att läsa dig till hur stor fotokalendarn egentligen är innan du beställer. Annars kan det hända att du köper en fotokalender som du tycker känns väldigt prisvärd, men som faktiskt inte är större än en pixibok. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Martinsson - 18 mars 2011 10:17

Blev glad när jag hittade denna sajt om fotokalender eftersom det är den enda som jag hittat som faktiskt kommer utföra ett test av svenska fotokalendrar inför julklapps och presentsäsongen 2011. Själv valde jag Önskefotos lyxkalender i år och det är...

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:51

Ganska ofta så funderar jag på vad det är som gör en fotokalender till en sån perfekt present. Varför den är så populär, och varför det finns massor av företag därute som känner bra med pengar på att kränga fotokalendrar varje år, allra helst till ju...

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:42

En del tycker att det är väldigt viktigt med layout och design när det gäller att välja fotoprodukter och dylika presenter, men jag tycker att det viktigaste för en fotokalender, det är att bilderna blir bra, att de återger originalen på ett bra sätt...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 21:01

Önskefoto, Extrafilm eller Clickit, någon av dessa 3 ska jag beställa min fotokalender, eller snarare min 20 stycken fotokalendrar, ifrån. Jag vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har faktiskt tidigare beställt från alla 3. Det som talar för Extraf...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:47


    1. Gör din fotokalender i sista sekund.  Ska du, som så många, ge bort din fotokalender (eller dina fotokalendrar) i julklapp så kan du göra det riktigt jobbigt för dig själv genom att vänta tills sista sekund innan du sätter dig ner framf...

Skapa flashcards