fotokalender

Direktlänk till inlägg 4 september 2010

En fotokalender och lätet under min tunga

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:24

När du sa att ingen fotokalender 

kunde mäta sig med mig 

att bilderna 

inte avspeglade orden i mun

lätet under min tunga 

kristallerna i min svett 

det jag var 

älskade jag dig mer 

än den krossade porslindshunden 

på golvet 

under fotoramen. 


Digital fotoram

kanske ett och annat

tackkort 

som förvisso var sarkastiskt 

rått

och romantiskt 

men jag tänkte ändå gå 

långt. 


Den längsta resan gör du i ditt inre sa du 

och fotograferade

jag stod stel och älskvärd 

rörde armarna som en robot 

försökte få dej att skratta 

du var aggressiv med kameran 

"du är inget annat än en digital fotoram utan innehåll" 

tänkte jag 

och poserade som ett fån. 


Jag ville så gärna 

in i din personliga almanacka 

vara med bland bilderna i din fotoalmanacka 

jag vill bli ett minne 

en idé 

ett koncept. 


Till slut är det inte så mycket kvar av det ursprungliga. Det har gått hela varvet. Och försvunnit. Men hoppet om att det ska återkomma lever. Vi kan fånga det i bilder. Vi kan spärra in det i en fotokalender. Men vi kan inte förstå det. Att det bara är papper, färg och inte levande. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Martinsson - 18 mars 2011 10:17

Blev glad när jag hittade denna sajt om fotokalender eftersom det är den enda som jag hittat som faktiskt kommer utföra ett test av svenska fotokalendrar inför julklapps och presentsäsongen 2011. Själv valde jag Önskefotos lyxkalender i år och det är...

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:51

Ganska ofta så funderar jag på vad det är som gör en fotokalender till en sån perfekt present. Varför den är så populär, och varför det finns massor av företag därute som känner bra med pengar på att kränga fotokalendrar varje år, allra helst till ju...

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:42

En del tycker att det är väldigt viktigt med layout och design när det gäller att välja fotoprodukter och dylika presenter, men jag tycker att det viktigaste för en fotokalender, det är att bilderna blir bra, att de återger originalen på ett bra sätt...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 21:01

Önskefoto, Extrafilm eller Clickit, någon av dessa 3 ska jag beställa min fotokalender, eller snarare min 20 stycken fotokalendrar, ifrån. Jag vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har faktiskt tidigare beställt från alla 3. Det som talar för Extraf...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:47


    1. Gör din fotokalender i sista sekund.  Ska du, som så många, ge bort din fotokalender (eller dina fotokalendrar) i julklapp så kan du göra det riktigt jobbigt för dig själv genom att vänta tills sista sekund innan du sätter dig ner framf...

Ovido - Quiz & Flashcards