fotokalender

Direktlänk till inlägg 4 september 2010

Tips - fotokalender att beställa eller göra själv!

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 17:06

Det kan ju tyckas märkligt att skapa en blogg om en så nichad sak som en fotokalender. Men jag tänkte mer att den här sidan skulle fungera som ett slags guide och tipssida för dig som ska köpa fotopresent av något slag - det behöver alltså inte bara handla om fotokalender, även om jag tycker att detta är en så himla fin och bra present. Den är både billig, lät att fixa och personlig och dessutom kan man ha nytta av den i ett helt år, vilket man inte kan säga om så många presenter. Det gör fotokalender till en av världens bästa gåvor - detta att den både är personlig och vara så himla länge.


Iof är det en egenskap som delas av alla slags fotopresenter. Eller av foto som fenomen. Vi tar ju foton för att vi vill bevara något. Ett speciellt ögonblick, en händelse eller bara en dag i livet. Och det där räcker så långt, det är magiskt på nåt vis. Att vi kan bevara tiden som gått, att vi kan få hjälp att minnas den. Det är ju liksom ingen tillfällighet att vi alltid försöka rädda fotoalbum och liknande under en eldsvåda. Vi gör det för att dessa saker betyder så mycket. Inte i pengar. Ett fotoalbum eller en fotokalender är ju inte värd ett ruttet lingon på "den fria markanden", det är inte värd något alls för andra personer mer än DU och möjligtvis din familj. 

Nytta tips för dig som ska göra Fotokalender

För dig som nu ska göra fotokalender eller någon annan fotopresent och ge bort, så tänkte jag försöka komma med lite nyttiga tips och tricks på den här sidan. Den kommer inte vara något avancerat, jag är ingen superfotograf eller något freak vad gäller fotoredigering eller liknande. Däremot har jag en hel del erfarenhet av att köpa fotopresenter av digniteten fotokalender och massor annat. Dessa erfarenheter tänka jag sålunda dela med mig. Hoppas att du kommer få någon nytta av det här! 


Gör fotokalender själv - Gratis! 


För dig som har begränsad budget eller som gillar att knepa och knåpa själv har jag hittat en video som beskriver exakt hur du kan gå tillväga. Själv är jag alldeles för lat för att göra nåt sånt själv, jag beställer på nätet, lutar mig tillbaks i soffan och betalar snällt några hundra för besväret.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Martinsson - 18 mars 2011 10:17

Blev glad när jag hittade denna sajt om fotokalender eftersom det är den enda som jag hittat som faktiskt kommer utföra ett test av svenska fotokalendrar inför julklapps och presentsäsongen 2011. Själv valde jag Önskefotos lyxkalender i år och det är...

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:51

Ganska ofta så funderar jag på vad det är som gör en fotokalender till en sån perfekt present. Varför den är så populär, och varför det finns massor av företag därute som känner bra med pengar på att kränga fotokalendrar varje år, allra helst till ju...

Av Martin Martinsson - 5 september 2010 23:42

En del tycker att det är väldigt viktigt med layout och design när det gäller att välja fotoprodukter och dylika presenter, men jag tycker att det viktigaste för en fotokalender, det är att bilderna blir bra, att de återger originalen på ett bra sätt...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 21:01

Önskefoto, Extrafilm eller Clickit, någon av dessa 3 ska jag beställa min fotokalender, eller snarare min 20 stycken fotokalendrar, ifrån. Jag vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har faktiskt tidigare beställt från alla 3. Det som talar för Extraf...

Av Martin Martinsson - 4 september 2010 20:47


    1. Gör din fotokalender i sista sekund.  Ska du, som så många, ge bort din fotokalender (eller dina fotokalendrar) i julklapp så kan du göra det riktigt jobbigt för dig själv genom att vänta tills sista sekund innan du sätter dig ner framf...

Ovido - Quiz & Flashcards